آرشیو مهر ماه 1399

دنياي ماشين و موتور

چرا دنا پلاس

براساس داده ها منتشر گرديده از سوي كمپاني ايران خودرو، در نسخه فول آپشن دنا پلاس كه با نام توربو اتوماتيك شناخته ميگردد، طيف وسيعي از امكانات -كه قبل تر در يك خودرو ايراني عرضه نشده است - وجود دارد. از مشخصات فني خودرو دنا پلاس ميتوان به رينگ و لاستيك اسپورت ۱۶ اينچي تا موتور توربو ۱۵۰ اسبي، گيربكس ۶ سرعته اتوماتيك با قابليت تهيه و تنظيم در سه موقعيت برفي، اسپورت و نرمال، دوربين ديد عقب، سانروف، كروز كنترل، دكمه انجين استارت، دو نوع ترمز EBD به همراه سيستم كنترل پايداري و ABS، فرمان كمكي برقي، صفحه نمايش ۱۰ اينچي لمسي به همراه ۴ ايربگ مهم ترين امكاناتي ميباشد كه در اين خودرو وجود دارد. ولي مهمترين تغييرات «دنا پلاس توربو اتوماتيك» نسبت به «دناپلاس» به كارگيري از رينگ و تاير بزرگ‏تر (۱۶ R. ۵۰ / ۲۰۵) و پنچ پيچ، طرح رينگ آلومينيومي جديد، فرمان چرمي با دوخت قرمز، زير پايي موكتي با علامت توربو و نوار قرمز، تغيير طرح سر دسته دنده، نصب موتور توربوشارژ ميباشد.

دعوتنامه صادر گرديده براي مشتريان نشان ميدهد كه ارزش خودرو دنا پلاس توربو اتومات با موعد تحويل ۳ ماهه اول سال ۹۹ معادل ۲۵۲ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان رقم خورده است . اين درحالي ست كه با پيش پرداخت نخستين ۸۰ ميليوني، تصور بسياري از مشتريان اين بود كه با خودرويي به ارزش ۱۶۰ ميليون تومان طرف خواهند بود. البته بابك رحماني، معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو ماه‌هاي قبلي گفته بود كه "تمامي تعهدات فروردين، ارديبهشت ماه و همينطور خردادماه، اين خودرو با قيمتي كمتر از ۱۷۸ ميليون تومان براي مشتريان تحويل خواهد شد. اما آن دسته از مشترياني كه در تير، مرداد و شهريورماه مبادرت به خريد دناپلاس اتوماتيك كردند، مشمول افزايش قيمت شده و خودرو خود را با بهايي بين ۲۲۰ الي ۲۴۵ ميليون تومان اخذ خواهند كرد. اين خودروساز اعلام نموده است كه ملاك تحويل خودرو، تيپ L ۲ خواهد بود. بعد از اعلام ارزش «دنا پلاس توربو اتوماتيك»، بخش اعظمي از مشتريان نسبت به‌اين نرخ‌گذاري انتقاد كردند. البته ايران خودرو مدعي است كه قيمت گذاري كنوني با قيمت تمام شده خودرو اصله دارد، چرا كه اين نرخ گذاري هم خواني بر دلار ۱۷ هزارتوماني انجام شده است . اين در شرايطي ميباشد كه اكنون قيمت تمام شده خودرو براساس دلار نيمايي با نرخي بيش از ۲۱ هزار تومان انجام مي‌شود. طرف ديگر بلواي بها «دنا پلاس توربو اتومات»، ارزش اين خودرو بعد از ورود به بازار ميباشد. استدلال ها نشان ميدهد كه قيمت محصول جديد ايران خودرو در بازار تا مرز ۶۰۰ ميليون تومان بالا رفته است . يعني چيزي بيش تر از دو برابر ارزش كارخانه‌اي آن. بسياري از فعالان بازار علت اين تفاوت قيمتي را كمبود عرضه محصولات هم مقام خودرو دنا ميدانند. فعالان بازار ميگويند حذف سراتو، مزدا ۳، اكسنت، الانترا، بسترن بي ۳۰ و چري آريزو ۵ از بازار سبب ساز گرديده تا دنا پلاس توربو اتوماتيك به تنها آيتم ممكن پيش روي علاقمندان به سدان‌هاي اتوماتيك خانوادگي و آپشنال بدل شود. بنا بر اعلام شركت خودرو سازي ايران خودرو يكي از هدف هاي شركت در عرضه اين محصول "ارتقا كارايي قواي محركه خودروي دنا پلاس" از طريق نصب سامانه "توربوشارژ" بر روي آن ميباشد. با اين حال كارشناسان خودرو مي‌گويند: "گرچه كيفيت كار اين آپشن‌ها مناسب ميباشد و سطح اين نسخه از دنا را بالا مي برد، ولي بازهم در بهترين شرايط بهاي دنا مي بايست چيزي در‌حد چري آريزو ۵ توربو باشد كه در حال حاضر در محدود ۴۲۵ ميليون تومان خريد و فروش مي شود.

درباره آلفارومئو جوليتا

در صورتي كه شما صاحب و مالك يك آلفارومئو جوليتا مي‌باشيد بدانيد، كه صرفا مالك يك خودروي ‏هاچ‏بك عادي نيستيد بلكه جذاب‏ترين خودروي ‏هاچبك كنوني بازار كشور ايران را در دست داريد. طراحي و پياده سازي خارجي جوليتا مانند يك اثر هنري، از نقاشي بزرگ است و همين دليلي شد در رشد اين ماشين در بازار فروش خودرو . خطوط پر رنگ و زيباي اين خودرو دل هر بيننده‌‏اي را در اولين نگاه مي‏‌ربايد و قدرت موتور خوب با توجه به وزن كم آن شما را در هر نبردي با ديگر رقبا پيروز مي‏‌سازد. هندلينگ و پايداري آلفارومئو جوليتا نيز مانند برادر كوچكترش همراه با سيستم انتخاب وضعيت رانندگي DNA آلفا بي ‏نظير و مثال زدني ميباشد.

آلفارومئو، عنوان يك خودرو ساز ايتاليايي‌ ميباشد كه از سال 1910 كار خودرو را آغاز كرد و در سال 1986 كمپاني فيات اين خودرو را از دولت ايتاليا خريداري و كارخانه آن را به شهر ميلان انتقال داد. لوگوي اين مجموعه از دو بخش درست شده ميباشد كه سمت چپ در بردارنده يك صليب به همراه زمينه سفيد ميباشد كه اين آرم، پرچم زادگاه اين خودرو يعني شهر ميلان ميباشد و بخش دوم آن يك اژدهاست كه در حال بلعيدن يك آدم به نظر ميرسد.

شهرت مهم اين خودرو ساز فعلا ساخت خودروهاي اسپورت گران قيمت و لوكس ميباشد.

جوليتا آلفارومئو، از سال 2012 وارد بازار ايران شد و بسياري از چشم‌ها را مجذوب خود كرد البته به جهت قيمت بالا و عدم تمايل هموطنان ما براي پرداخت مبالغ بالا به خودروهاي هاچبك، اين خودرو با استقبال چنداني روبرو نشد.

ولي از ديگر دلايل استقبال كم اين خودرو ميتوان سوابق بد پشتيباني كمپاني‌هاي واردكننده خودروهاي ايتاليايي به جمهوري اسلامي ايران و ناشناخته بودن كمپاني وارد كننده اين خودرو (آلفا موتور) در آن برهه زماني و هزينه‌هاي بالاي تعمييرات را نيز اعلام‌كرد.

به جزء طراحي ديدني، اين خودرو يك پيشرانه بسيار جذاب‌ نيز در دل خويش دارد كه حجم اين پيشرانه 1.4 ليتر (1368 سي سي) و توئين توربو ميباشد كه با كمك گرفتن از يك گيربكس 6 سرعته دو كلاچه قدرت فوق العاده 170 اسب بخار توليد مي‌نمايد و شتاب 0 تا 100 آن نيز عدد جذاب 7.5 ثانيه اعلام گرديده. اما اين خودرو داراي پيشرانه‌هاي 1.75 ليتري با 235 اسب بخار و يا ديزلي هم هست كه هيچ كدام در بازار سرزمين ما ورود نكردند.

همه دارندگان اين خودرو و همينطور تمامي كارشناسان وقتي صحبت از كيفيت سواري و هندلينگ اين خودرو مي شود، در نرمي و لذت بخش بودن سواري اين خودرو اتفاق نظر دارند.

قيمت اين خودرو زماني شفاف تر مي شود كه خصوصيات آن را در كنار رقباي صاحب نامي همانند BMW 120 يا اين كه لكسوس CT200h و يا حتي ولوو V40 قرار داده مي‌شود و با درنظر گيري كليه مشخصات از قيمت گرفته تا توان موتور و مصرف سوخت، جذابيت خودرو قابل لمس خواهد بود.

اين خودرو با توجه به رنج قيمت و در مقايسه با كليه رقباي صاحب نام از طراحي مطلوب، قدرت موتور فوق العاده و كيفيت ساخت خوبي برخودار ميباشد و از لحاظ هندلينگ نيز بسيار عاليست و از تنها نكات منفي آن، بازار خريد و فروش ضعيف و هزينه بالاي تعميرات و حفظ اين خودرو ميباشد كه‌اين مورد وقتي به چشم مي آيد كه اين خودرو با رقباي هم قيمت كره اي و ژاپني مقايسه شود البته اگر آن را با رقباي اصلي خود يعني BMW 120 يا ولوو V40 مقايسه كنيم، تفاوت هزينه‌هاي تعميرات و نگهداري آن خيلي به چشم نمي‌آيد.