آرشیو فروردین ماه 1400

دنياي ماشين و موتور

معاملات خريد و فروش خودرو

تنظيم قولنامه براي خريد و فروش خودرو، از جمله نكات بسيار مهمي است كه عدم توجه به آن از سوي طرفين معامله به كرات مشاهده مي‌شود. اين كار در زمان خريد يا فروش خودرو باعث جلوگيري از مشكلات حقوقي و قضايي احتمالي متعدد خواهد شد. دورهاتو نيز كار تنظيم مطمئن و بدون دردسر قولنامه را براي خريدارن و فروشندگان انجام مي‌دهد، اما جالب است بدانيد حتي اگر بر روي يك برگه به صورت دست نويس نيز قولنامه‌اي با امضاي طرفين تنظيم كنيد، وجهه قانوني و قابل استناد به آن بخشيده‌ايد. لازم به ذكر است كه قيد مواردي از جمله مشخصات كامل خريدار و فروشنده، مشخصات خودرو، زمان و شيوه انجام شماره گذاري، قيمت خودرو، نحوه پرداخت وجه و مبلغ ضرر و زيان در قولنامه ضروري است. در ادامه جاي ذكر دارد كه وب سايت دورهاتو، خدمات خريد و فروش خودرو ، كارشناسي و فروش به صورت اقساطي و نيز اسقاط خودروهاي فرسوده را انجام مي‌دهد

استعلام پلاك و خلافي خودرو

استعلام پلاك و خلافي از جمله ديگر اقداماتي است كه خريدار خودرو بايد مد نظر قرار دهد. در صورتي كه پلاك فروشنده سرقتي بوده و يا مشكل قضايي خاصي داشته باشد، مي‌توانيد با استعلام اطلاعات پلاك از سوي پليس + ۱۰، به آن‌ها پي ببريد.

استعلام عوارض شهرداري

اصولا عوارض شهرداري براي هر خودرو بسته به نوع، ويژگي‌هاي فني و برخي شرايطي كه در قانون تعريف شده است، عوارض ساليانه شهرداري تعيين مي‌شود كه بايد قبل از پايان سال پرداخت شود، اما با توجه به ميزان پايين اين عوارض، معمولا مالكان نسبت به پرداخت آن اقدام نمي‌كنند، لذا اين عوارض تجميع شده و در زمان فروش خودرو بايد به صورت يكجا پرداخت شود.

استعلام وضعيت حقوقي خودرو

همانند استعلام پلاك و عوارض شهرداري، استعلام وضعيت حقوقي خودرو، امر بسيار مهمي است كه كمتر به آن توجه مي‌شود. در حقيقت در صورتي كه خودروي مد نظر شما درگير انواع دعاوي حقوقي يا انحصار وراثت باشد، معامله شما ناتمام باقي خواهد ماند.

معامله با چك

مطمئن‌ترين راه انتقال پول براي طرفين در فرآيند خريد و فروش خودرو، معامله با چك است، اما رعايت اصول معامله با چك را نيز احتمالا بايد مهم‌ترين موضوع در زمان فروش خودرو بدانيم. در ابتدا بايد توجه داشته باشيد كه بهتر است از دريافت چك شخصي خودداري شود، لذا تنها دريافت چك رمز دار و چك بين بانكي را توصيه مي‌كنيم. توصيه مي‌شود قبل از تكميل معامله، حتما اصالت چك توسط فروشنده استعلام گردد. لازم به ذكر است كه واريز مبلغ چك بين بانكي معمولا بين ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان مي‌برد، اين در حالي است كه مبلغ چك رمزدار طي ۲۴ ساعت به حساب شما منتقل خواهد شد.

تنظيم سند قطعي در دفترخانه

تنظيم سند قطعي در دفترخانه همواره موضوع اختلاف نظر پليس با قوه قضائيه بوده است. از نظر پليس، در اختيار داشتن سند سبز مالكيت براي شناسايي مالك خودرو كفايت مي‌كند، اما از طرف ديگر، اگر در معامله خريد و فروش خودرو به مشكل حقوقي خاصي برخورد كنيد، قوه قضائيه سند رسمي كه در دفترخانه تنظيم شده باشد را به رسميت مي‌شناسد؛ بنابراين به منظور كاهش هر چه بيش تر ريسك معامله خود، نسبت به تنظيم سند قطعي در دفترخانه‌هاي اسناد رسمي اقدام كنيد. به دفعات ديده مي‌شود كه طرفين معامله در انجام اين كار اهمال مي‌كنند تا جايي كه بعضا حتي ممكن است سند قطعي يك خودرو پس از ده‌ها بار انتقال سند سبز، همچنان منتقل نشده باشد؛ اتفاقاتي كه ريسك معامله را افزايش داده و احتمال ايجاد مشكلات حقوقي و برخي دردسرها در آن‌ها جدي است. كارشناسان سايت دورهاتو براي كاهش ريسك‌هاي مختلف معامله خريد و فروش خودرو مشاوره تخصصي ارائه مي‌دهند.

دريافت مشاوره

به طور كلي فرآيند خريد و فروش خودرو شامل جزئيات فني و حقوقي بسياري است كه ذكر تمام آن‌ها در اين مقاله امكان پذير نخواهد بود. بسياري از اين اطلاعات، حاصل تجربيات معاملاتي متعدد است كه كارشناسان دورهاتو طي مشاوره‌هاي خود آن‌ها در اختيار مراجعين قرار مي‌دهند تا مطمئن‌ترين، سريع‌ترين و آسان‌ترين معامله را تجربه كند.

اسقاط خودرو

 

نوسازي خودروهاي فرسوده كشور موضوع بسيار مهمي ميباشد كه در سال هاي گذشته به خوبي مورد توجه قرار نگرفته و نتيجه اين مساله حضور و تردد خودروهايي با قدمت بالا در ناوگان حمل و نقل كشور و افزايش شديد مصرف سوخت و آلودگي شديد هوا به ويژه در كلان شهرهاست.

نوسازي خودروهاي فرسوده كشور موضوع بسيار مهمي است كه در سال هاي گذشته به خوبي مورد توجه قرار نگرفته و نتيجه اين مساله حضور و تردد خودروهايي با عمر بالا در ناوگان حمل و نقل كشور و افزايش شديد مصرف سوخت و آلودگي شديد هوا به ويژه در كلان شهرهاست.

به دليل ممنوعيت واردات خودرو و گره خوردن كار واردكنندگان، در حال حاضر به طور كلي حدود ۵ تا ۱۰درصد خودرو هاي فرسوده عمليات اسقاط خودرو روي آن ها انجام مي‌شود و ۹۰درصد ظرفيت مراكز خالي است.

مركز پژوهش هاي مجلس در گزارشي كه سال گذشته منتشر نمود ۷ راهكار براي مديريت مصرف سوخت را اعلام كرد كه يكي از راهكارها بهبود تكنولوژي توليد خودروهاي داخل و كاهش ميانگين مصرف خودروها خودروها بود كه نقش بسزايي در كاهش مصرف بنزين داشت. در اين گزارش همچنين جايگزيني خودروهاي فرسوده با خودروهاي نو، از ديگر راهكارهايي اعلام شده بود كه مصرف سوخت را كاهش مي داد.

هر كاميون به ازاي ۱۰۰ كيلومتر پيمايش ۷۰ ليتر نفت گاز ( گازوئيل ) مصرف مي كند كه با جايگزيني آنها با كاميونهاي نو مي‌توان مصرف گازوئيل را به ۳۰ ليتر به ازاي ۱۰۰ كيلومتر پيمايش كاهش داد.

تردد بيش از يك ميليون و ۴۵۰ هزار خودروهاي فرسوده در كشور

در حالي اين گزارش بخشي از راهكارهاي مديريت مصرف سوخت را در خروج و نوسازي خودروهاي فرسوده سبك و سنگين در كشور عنوان كرده است كه بر اساس آمار سال ۹۷ پليس راهور ناجا يك ميليون و ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده سواري در كشور در حال تردد است كه آمار بسيار نگران كننده است و به طور قطع در سال جاري يك سال به سن فرسودگي خودروها و به تبع به اين آمار افزوده مي شود.

بر اساس مصوبه دولت در سال ۸۶، قرار شد ۳۰ درصد توليدات خودروسازان داخلي جايگزين خودروهاي فرسوده شود و از طرفي بنابر دستورالعمل دولت از سال ۸۵ طبق تبصره ۱۳، مسئوليت اسقاط خودرو با واردكننده و خودروساز داخلي است كه متاسفانه خودروسازان به وظيفه خود اصلا عمل نمي‌كنند و بار اين مسئوليت را بر دوش مراكز اسقاط خودرو ها افتاده است و جالب اين كه دولت نيز با وجود هواي آلوده و مصرف بي‌رويه بنزين در كشور با اين مراكز همكاري نمي‌كند.

هيچ كسي به فكر تردد خودروهاي فرسوده و سلامت جامعه نيست

محمد حسين گودرزي رئيس هيات مديره اتحاديه صنايع اسقاط و بازيافت كشور، مي گويد با توجه به تاثير تردد خودروهاي فرسوده در مصرف بي رويه سوخت در كشور، افزايش خودروهاي فرسوده در كلان شهرها بيداد مي كند و در همين حال سوخت هدر مي رود و هوا را آلوده مي كنند در شرايطي كه مراكز اسقاط بيكار به دليل عدم توجه و حمايت مسئولان ناگزير تماشاگر سرمايه اي هستند كه دود هوا مي شود.

اختصاص يك دهم سوبسيد سوخت براي خروج فرسوده ها

گودرزي در ادامه با اشاره به طرح موضوع سهميه بندي بنزين در كشور به طرح اين سوال پرداخته و عنوان مي كند: در اين شرايط اين سوال مطرح است كه اين ميزان سوبسيدي كه دولت براي سوخت پرداخت مي كند چرا يك دهم آن را براي خروج خودروهاي فرسوده هزينه نمي كند؟ اگر دولت قصد سهميه بندي سوخت را دارد اولين گام در اين مسير از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده است كه به مراتب مي تواند موثرتر باشد.

هر پاركينگ يك برگه اسقاط!

وي در عين حال معتقد است چنانچه دولت طرحي ندارد مراكز اسقاط طرح هايي دارند كه بدون اينكه هزينه اي را براي دولت داشته باشد مي تواند موجب نوسازي شده و صرفه جويي را هم براي دولت به همراه داشته باشد.

رئيس هيات مديره اتحاديه صنايع اسقاط و بازيافت يكي از اين طرح هاي پيشنهادي را موظف ساختن برج سازان به ارائه برگه اسقاط خودرو به ازاي ايجاد هر پاركينگ عنوان كرد و توضيح داد: در صورتي كه برج سازاني در كلان شهر فعاليت دارند علاوه بر پرداخت عوارض به ازاي هر پاركينگ موظف شوند يك برگه اسقاط به شهرداري ارائه كنند موضوع نوسازي خودروها حل خواهد شد بدون اينكه هزينه سنگيني را به دولت تحميل كند.